Sirutudes taevasse

1510G kõrge kraanaga

Island on suur, mägise maastikuga saar, mida on ajaloo jooksul kujundanud vulkaanipursked. Valitseb pidevalt muutuv, külm ilm ja metsade puudumise tõttu pole mingit kaitset ulguvate tuulte eest. Kõlab dramaatiliselt? Kuid see on lihtsalt järjekordne tööpäev "välikontoris", kui Landsneti hooldusmeeskond istub suurde, nelikveolisesse sõidukisse ja suundub kõrgepingeliini juurde mägedes, Reykjavikist ida pool.

Kavas on isolaatorite vahetamine 25 meetri kõrgusel. Pinge on sellel liinilõigul välja lülitatud tööde tegemiseks vajaminevaks ajaks. Alates 2020. a suvest on enamik hooldustöid tehtud täiesti uue masinakontseptsiooni abil: kasutades John Deere 1510G forvarderi baasmasinana, millele on paigaldatud Palfingeri kraana, mis ulatub peaaegu 30 meetri kõrgusele. Maksimaalse sõidukiirusega üle 20 km/h, pöörleva ja reguleeritava kõrgusega kabiiniga, pikendatud alusvankriga ja sahaga, pakub John Deere'i forvarder enneolematut maastikuvõimekust ja tõstestabiilsust Landsneti tööde jaoks. Arendusprojekt viidi ellu tõeliselt rahvusvahelise meeskonna poolt, milles osales John Deere'i tehas Soomes,  John Deere'i edasimüüjad Norras ja Saksamaal ning Palfingeri edasimüüjad Austrias ja Islandil.

Suurepärane maastikuvõimekus ja suurem tööohutus

Uus masin vastab filiaalijuhataja Ragnar Bjarni Jónssoni kõikidele ootustele, kes juhib projekti Landsnetis: "Meie meeskond tegeleb kõrgepinge-elektriliinide ja alajaamade hoolduse, ehituse ja remonditöödega. Keerukas maastik ja ilmastikutingimused teevad äärmiselt raskeks suurte kraanade viimise tööpiirkondadesse ning ükski varasemast seadmest ei vastanud kõikidele meie vajadustele. Tahtsime parandada oma võimekust ning tänu suuremale ulatusele saame tõsta kraanakorvi kõrgemale ja suurendada maastikuvõimekust. Täiustatud isiklik ohutus ja keskkonnategurid, nagu näiteks väiksem kütusekulu, on samuti oluline. Soovisime stabiilsemat masinat, mis võimaldab kõikide uusimate kraanade funktsioonide kasutamist isegi kallakutel, kasutades noole tõstesüsteemi. Lisaks peame suutma töötada suurte lumetormide ajal, mil tuulekiirus ulatub 50 meetrini sekundis. Uurisime mitmeid võimalusi, kuid jõudsime järeldusele, et forvarder pakuks kõige terviklikumat lahendust. See koondab peaaegu kõik meie töö aspektid ühte masinasse: tegu on kummirehvidega masinaga, mis on suureks eeliseks heades tingimustes, kus iga teine masin rikuks maapinna. Võrreldes traktoriga saab forvardile paigaldada palju suurema kraana," ütleb Jónsson.

Võimas kraana  kallutuse ja stabilisaatoritega 

Stabilizer and John Deere 1510G"1510G forvarder soobib suurepäraselt töötamiseks elektriliinidel 12 kuni 25 meetri kõrgusel. See on väga võimekas töökohakraana. Kallutussüsteem on hämmastav. Väga raske on ette kujutada, kuidas saaks masin ümber kukkuda, mida on juhtunud muude maastikusõidukitega. Kabiini reguleerimissüsteem tuleb väga hästi toime kallakutega nii külgsuunas, kui ka üles- ja allasuunas, ning see on fantastiline masin pöörleva kabiiniga sõitmiseks. Tänu alusmasina pikkusele ja kaalule võite näha ja tunda, kui stabiilne on masin kraanaga töötades. Stabilisaatorid masina küljel pakuvad täiendavat ohutust. Kraana kallutus tagab alati stabiilse ja sirge platvormi, mida saab otse üles tõsta. Kallakutel on sirge ülestõstmise võimalus kraana kallutuse abil kuni 25-kraadise kallutusvõimega suur samm edasi," leiab Jónsson.

Peamine operaator Rúnar Freyr Rúnarsson on uue masinaga samavõrra rahul: "On terve rida töid, kus saame oma uut masinat kasutada: isolaatorite vahetamine, palkide tõstmine, inimeste tõstmine, kõik liinide remonditööd ja jää eemaldamine liinidelt. See masin täidab tõesti kõik meie soovid," teeb Rúnarsson kokkuvõtte. Vihm ja tugev tuul jätkuvad hilissügisesel päeval. Vaatamata keerukatele keskkonnatingimustele võib Landsneti meeskond olla rahul, õhtupimeduses linna tagasi pöördudes: päevatöö on taas tõhusalt ja ohutult lõpule viidud.

In The Forest 1/2020